That can of diet soda may be just as bad as regular soda
While sipping on a diet soda the other night, one of my co-workers said he was confronted by his wife who told him he needed to stop drinking those vile beverages because diet soda is just as bad as regular soda.
He was skeptical. So he decided to ask the health reporter to do a little research.
As a Diet Coke drinker myself (although I’ve cut down to one can a day), I was curious. I’d heard the same claims, although like my co-worker found them difficult to swallow. After all, how could a drink with zero calories cause harm?
Well, some quick research revealed that ... well, maybe we better pour our diet sodas down the drain.
Research published in 2008 found a correlation between drinking diet soda and metabolic syndrome — the collection of risk factors for cardiovascular disease and diabetes that include abdominal obesity, high cholesterol and blood glucose levels and elevated blood pressure.
The University of Minnesota’s School of Public Health researchers studied 9,514 middle-aged adults over a nine-year period. In addition to high intakes of refined grains, processed meat, fried foods and red meat, diet soda was associated with a greater risk of developing metabolic syndrome.
The National Institutes of Health said other recent studies have found links between diet soda and metabolic syndrome as well as weight gain.
“As a possible explanation, findings in rodents suggest that artificial sweeteners may lead to increased intake because they may interfere with the body’s ability to properly assess how many calories are in foods,” the NIH said, but emphasized that “these findings, however intriguing, are not conclusive.”
Still, it may be cause to reconsider diet soda consumption.
David Zinczenko, editor-in-chief of Men’s Health magazine, and Matt Goulding, the magazine’s food and nutrition editor, have given their two cents about diet soda.
In their recently published “Eat This, Not That: Supermarket Survival Guide,” they say one can a day probably won’t hurt us, but we should consider swapping our diet sodas for other beverages:
“Just because diet soda is low in calories doesn’t mean it can’t lead to weight gain. It may have only 5 or fewer calories per serving, but emerging research suggests that consuming sugary-tasting beverages — even if they’re artificially sweetened — may lead to a high preference for sweetness overall. That means sweeter (and more caloric) cereal, bread, dessert — everything.
“Guzzling these drinks all day long forces out the healthy beverages you need. Diet soda is 100 percent nutrition-free, and again, it’s just as important to actively drink the good stuff as it is to avoid that bad stuff. So one diet soda a day is fine, but if you’re downing five or six cans, that means you’re limiting your intake of healthful beverages, particularly water and tea.
“There remain some concerns over aspartame, the low-calorie chemical used to give diet sodas their flavor. Aspartame is 180 times sweeter than sugar, and some animal research has linked consumption of high amounts of the sweetener to brain tumors and lymphoma in rodents. The FDA maintains that the sweetener is safe, but reported side effects include dizziness, headaches, diarrhea, memory loss, and mood changes. Bottom line: Diet soda does you no good, and it might just be doing you wrong.”
Zinczenko and Goulding say the best way to hydrate is by drinking low-calorie, high-nutrient fluids and to make water and seltzer water regular attendees at all meals.
Mayo Clinic dietitian Katherine Zeratsky suggests starting your day with a small glass of 100 percent fruit juice and to drink skim milk with meals. She also encourages drinking water throughout the day. For variety, she says to try sparkling water or add a squirt of lemon or cranberry juice to your water.
Are you a diet soda junkie? Are you thinking about kicking the habit? Let me know your thoughts.
Also, let’s hear your suggestions for a good, low-calorie alternative drinks.

Recent Comments